Ștefan Jicol, funcționar public în cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcția de director general al Direcției Generale Politici Publice, Strategii și Control Intern Managerial (în continuare DGPPSCIM), în calitate de coordonator al Strategiei Naționale Anticorupție pentru 2021-2025, Avertizor de Integritate al SGG constituit la data de 19.04.2021 în temeiul Legii 571/2004, în completarea avertizării de integritate Nr.20/27482/MN/28.09.2022, prin prezenta sesizează o serie de fapte de corupție înfătuite de baronii PSD Ialomița, Marian Neacșu și Victor Moraru.
În cadrul Secretariatului General al Guvernului, Marian Neacșu și Victor Moraru au adus-o special anul trecut pe dna. Mădălina Aghiculesei, în postura de șefă peste achiziții, iar în august 2023 i-au aranjat un concurs de director adjunct la economic cu atribuții pe achiziții. Ea ține totul la secret, pentru a nu se afla cum sunt furați banii Guvernului României de către baronii PSD. Victor Moraru, cunoscut baron local de Ialomița, a fost adus de Marian Neacșu în SGG și a fost băgat și în CA al RAAPPS în 2022. El se ocupă și de reabiltarea Vila Lac 1 cu 65 mil € ceea ce miroase de la poștă a combinație de tip mafiot. Cu 65 de milioane de euro construiești un stadion în provincie, darămite să recondiționezi o vilă de protocol.
VICTOR MORARU a dobândit ilegal calitatea de funcționar public parlamentar la Grupul PSD al Camerei Deputaților, fără să susțină vreun concurs/ examen, deși art.12 din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar prevede obligativitatea acestora.
În aceeași zi de 07.02.2022, în baza Ordinului Nr.146/2022 emis de Secretarul General al SGG dl MARIAN NEACȘU, dl. VICTOR MORARU a fost adus în instituție, prin transfer. Acest transfer este ,,motivat” exclusiv de vechea relație de prietenie și colaborare politica, în mai multe partide politice, existentă între d-nii MORARU și NEACȘU.
În cadrul SGG, dl MORARU a fost numit initial pe o poziție de execuție de consilier aflat în subordinea subsemnatului, pentru ca la data de 18.02.2022 să fie avansat ilegal și numit, prin Ordinul Secretarului General MARIAN NEACȘU, pe postul vacant de director general adjunct al Direcției Generale Guvernare Deschisă, Relații Publice și Cooperare (DGGDRPC) pentru ca apoi, la data de 05.04.2022, prin Ordinul SGG Nr. 376/2022 să fie numit, în același mod, pe postul de director general al aceleiași structuri, sărind astfel în mod suspect nu mai puțin de 6 trepte ierarhice, de la cea mai joasă, la cea mai înaltă funcție din SGG.
Nu a contat deloc faptul că, prin acest salt spectaculos, au fost încălcate ordinea ierarhică din instituție, statutul funcționarului public, dreptul la carieră și dispozițiile legale privind promovarea profesională în administrația publică.
Anterior desemnării sale ilegale în funcția de director general, dl. VICTOR MORARU a deținut, până în luna februarie 2022, o simplă funcție politică de consilier județean în cadrul Consiliului Județean Ialomita, fiind ales consilier pe listele partidului PRO Romania și având astfel o funcție incompatibilă cu cea de funcționar public.
Fără a fi prezent măcar o zi în instituție, fără a figura în condica de prezență sau în pontaj, fără a avea birou și atribuții, dl VICTOR MORARU și-a început activitatea prestigioasă în SGG prin încasarea ilegală a salariului.
De 9 luni dl. MORARU ocupă funcția de director general al Direcției Generale Guvernare Deschisă, Relații Publice și Cooperare (DGGDRPC) în a cărui subordonare se află și Serviciul Dezvoltare Comunitară (SDC), care gestionează, an de an, suma de 1,2 milioane de euro alocați prin H.G., din bugetul de stat, pentru activități recreaționale.
Dar acești 1,2 milioane de euro ai SDC sunt doar bani de floricele la cinema, în comparație cu proiectele grandioase ale domnilor MORARU și NEACȘU care privesc SGG doar ca pe o mare pradă pe care au prins-o într-o capcană. Fostul președinte al Consiliului Județean Ialomița între 2016 și 2020, dl Victor Moraru, ca starletă administrativă celebră potrivit mass-media, este numit de către dl. NEACȘU și ordonator de credite pentru PNRR. Astfel, prin Ordinul SGG Nr.803/14.07.2022, în completarea Ordinului SGG Nr.590/20.05.2022 și Nr.497/03.05.2022, d-lui MORARU i se construiește și o structură organizațională proprie, total paralelă organigramei SGG, pe tip ,,stat în stat”, pentru păstorirea celor 44 de milioane de euro alocați SGG prin reforma Bună Guvernanță a PNRR.
Mai mult, tot dl MORARU devine și gestionarul consolidării fictive a Palatului Victoria, având misiunea, deloc grea pentru reputația sa, de a cheltui pentru acest obiectiv 10 milioane euro alocați dintr-un alt buget PNRR pentru clădiri publice și încă 20 milioane de euro ceruți suplimentar din bugetul de stat pentru același obiectiv.
Pe data de 11.05.2022, arătându-și puterea discreționară, d-nii NEACȘU și MORARU trec Hotărârea de Guvern nr 620/11.05.2022, prin care mută Palatul Victoria de la vechiul proprietar RAAPPS la SGG, pentru a putea îndeplini astfel o condiție de folosire a fondurilor PNRR- proprietarul clădirii trebuie să fie neapărat și locatar al acesteia pentru a putea accesa banii europeni. Pare desigur foarte greu să cheltuiești pe nimic 30 de milioane de euro, pentru că Palatul Victoria tocmai a fost consolidat în perioada 2009- 2017, cheltuindu-se 14 milioane de euro pentru adăugarea unei noi structuri din fier și beton. Dar cine mai știe ce a mai fost?
Pentru că a cheltui sume fabuloase pe nimic este o artă rară, aici intervine geniul aparte și măiestria de necontestat a d-lui MORARU, care se dovedește că nu a fost adus degeaba în instituție și investit ca gestionar exclusiv al tuturor banilor Secretariatului General al Guvernului.
Astfel, în luna mai 2022 la SGG este introdusă pentru contracte de consultanță cu încredințare directă firma de casă a d-lor NEACȘU și MORARU, societatea INTERGROUP ENGINEERING SRL, care, printr-un prim contract de achiziție cu încredințare directă, pentru studii tehnice privind reabilitarea Palatului Victoria, primește de la SGG suma de 160.650 lei cu TVA inclus (32.000 de euro), adică un mizilic de început. Acesta este doar primul pas, scopul final fiind acela ca această firmă de consultanță să întocmească cu dedicație caietul de sarcini aferent lucrărilor, pentru a fi servită execuția lucrărilor unei alte firme de casă a domnilor amintiți.
Colaborarea d-lui Moraru cu firma Intergroup Engineering SRL este notorie și asumată public de acesta, datând de pe vremea când dl MORARU a fost primar al orașului Amara, timp de 14 ani și continuand apoi, în perioada 2016-2020, când acesta a deținut funcția de președinte al Consiliului Judetean Ialomița.
Presa locală și natională a atras în mod repetat atenția cu privire la contractele preferentiale acordate de dl. MORARU, prin atribuire direct, societații INTERGROUP ENGINEERING SRL, prețul exorbitant al acestora și calitatea indoielnică a lucrărilor prestate.
Astfel, la data de 22.07.2017 a fost publicat pe site-ul ziarului Știrea articolul ,,Victor Moraru, bugetul primariei Amara și achizițiile direc(ționa)te”.Potrivit ziarului:,,Lista cuprinzând contractele încheiate în anul 2016 ca și listele achizițiilor efectuate în ceilalți ani, demonstrează că, în fapt, revoltator de multe dintre achizitii s-au realizat prin procedeul ,,ACHIZITIE DIRECTA”.Printre firmele evidentiate în cele aproape 200 de pozitii reprezentând sume achitate sau care urmează a fi achitate, SC INTERGROUP ENGINEERING SRL este de departe cea mai cadorisită firma. Spunem așa, având în vedere faptul (cel putin reprobabil, dacă nu chiar penal!) că în luna februarie a primit nu mai putin de 15 lucrări de… consultanță, respectiv SF- uri menite a fi depuse în dosarele ce au fost sau urmeaza a fi întocmite pentru ca Primaria Amara să poată accesa alte fonduri nerambursabile alocate de către Uniunea Europeană”.
La data de 26.10.2017 pe site-ul de știri InfoIalomița a fost publicat știrea intitulată ,,Bugetul permite orice: Victor Moraru iși plăteste preferații și din bugetul consiliului judetean Ialomița”. Potrivit ziaristului Petronel Tudor: ,,50.000 euro, fara TVA, este suma alocata prin atribuire directa firmei Intergroup Engineering pentru întocmirea a doua documentații, societate financiară omenită financiar cu 1,624 milioane lei, tot fara TVA, valoare totală a nu mai putin de 15 contracte semnate de Moraru pe ultima suta de metri a mandatului de primar al orasului Amara”.
La data de 19.10.2019, pe pagina de internet a televiziunii Realitatea de Ialomita a apărut articolul intitulat ,,Intergroup Engineering SRL a primit 22 de contracte fără licitatie de la președintele CJ Ialomita” Potrivit articolului:,, O firma apăruta din ceață umflă 22 de contracte de lucrari publice fară licitație de la doua instituții din Ialomita: CJ Ialomita și primăria Amara. La ,,serviciu” s-a aflat Victor Moraru, actualul presedinte al CJ Ialomita și fost primar al orasului Amara”.
Și în anul 2020, dl Victor Moraru continua colaborarea fructuosă cu aceeași firmă de suflet. Astfel, potrivit dezvaluirii facute de ziarul Libertatea din 20.04.2020 sub titlul ,,Țandareiul e în carantină, dar Consiliul Judetean Ialomița bagă 1.000.000 de euro într-o ,,vilă administrativă” pe malul Lacului Amara”, dl. Moraru, președinte al Consiliului Judetean Ialomita, a alocat 5.000.000 lei din bani publici pentru ridicarea unei clădiri cu trei etaje și șase apartamente de lux pe malul Lacului Amara. Edificarea constructiei a fost atribuită prin încredințare directă aceleiași societați Intergroup Engineering SRL cu care Consiliul Judetean condus de dl. Moraru mai avea la data respectivă alte 20 de lucrari publice în derulare atribuite prin aceeași metodă. La solicitarea ziaristilor de a da explicatii cu privire la simpatia sa pentru aceasta firmă ubicuă, dl Moraru a răspuns retoric: ,,Dacă eu am găsit o firma serioasa, de ce să caut alta”.
Potrivit unui articol intitulat ,,Mostenirea administrațiilor Moraru si Maița”, apărut în ziarul Independent din 22.02.2021, în anul 2021 primăria Amara a fost obligată printr-o decizie definitiva pronunțată de Curtea de Apel Bucuresti să achite suma de 2,5 milioane lei societații Intergroup Engineering SRL. Potrivit aceluiasi articol, în anul 2016, dl Victor Moraru, în calitate de primar al orașului Amara încheiase, prin atribuire directă, cu această societate un contract de consultanță având ca obiect ,, servicii de consultantă în vederea accesării de fonduri nerambursabile pentru reabilitarea Parcului Balnear din Statiunea Amara – Etapa II. Valoarea contractului era de 132.500 lei, însa erau prevăzute și penalitați de întarziere în cuantum de 1% pe zi de întârziere. Pentru că succesorul d-lui Moraru la conducerea primariei Amara refuzase plata acestui contract, considerandu-l ilegal și preferențial, societatea calculase penalități de întarziere, ajungandu-se astfel la suma uriașă de 2,5 milioane lei.
,,Buna gestionare” de către dl MORARU a banilor publici, așa cum aceasta este relevata de mass-media mai sus citată, a condus orașul Amara în pragul falimentului administrativ. Astfel, potrivit site-ului de stiri ZiareLive, în luna iulie 2022, Primaria Amara a solicitat autoritatilor judetene și centrale un sprijin financiar de 3 milione de lei pentru evitarea falimentului.
Probabil că, tocmai în considerarea acestui ,,succes” răsunător al d-lui MORARU în administratia locală, ca primar al orașului Amara și apoi președinte de Consiliu Județean, dl NEACȘU a simtit nevoia să îl translateze în admistratia centrală, pentru că ar fi fost nedrept ca Secretariatul General al Guvernului să nu profite de un asemenea talent în cheltuirea banilor publici.
Dar pentru a se atinge performanțele de la Amara (falimentul administrativ) mai sunt necesare câteva acte pregătitoare, neînsemnate în opinia conducereii SGG, ca de exemplu decapitarea Direcțiilor Administrativ și Achizitii din cadrul SGG și numirea la conducerea acestora a unor persoane de încredere, la fel de pasionate de cheltuirea fructuoasa a banilor publici.
Această încredințare directă de contract către INTERGROUP ENGINEERING SRL de către SGG, prin abuz în serviciu de către un conducător al unei autorități publice, prin concursul unor persoane, către o firmă de casă cu istoric dubios în achiziții și lucrări cu bani publici, respectă întocmai manualul de corupție întocmit de Direcția Națională Anticorupție cu titlul: ,, Abuzul în serviciu în domeniul achizițiilor publice” în anul 2017 http://www.pna.ro/obiect2.jsp?id=331 , precum și descrierea Transparency Internațional https://www.transparency.org.ro/ro/content/cadrul-legislativ-al-achizitiilor-publice .
Dar, pentru a mușamaliza totul, puterea conducătoare din SGG lucrează la o strategie de distrugere a martorilor și eliminare a oricărui mechanism de control din instituție. Din afară nu există pericol, pentru că cel puțin ANAP este în subordinea legală a SGG și implicit a d-lui Marian Neacșu. Banii publici trebuie să meargă numai unde trebuie, ca și până acum.
De aceea, prin Proiectul de Hotărâre de Guvern propus de dl MARIAN NEACȘU privind modificarea H.G. 137/2020 pentru o ,,reorganizare amplă a SGG”, spre a lubrifia și mai bine scurgerea banilor publici prin aceeași rețetă de succes, se fac unele modificări majore în interesul corupției și deturnarea banilor publici. Astfel, Direcțiile Administrativ și de Achizitii ale SGG, atât de importante în ecuația administrării corecte a celor 44 de milioane euro ai PNRR pentru Buna Guvernanță, precum și pentru cei 30 de milioane de euro care trebuie cheltuiti pentru consolidarea fictivă a Palatului Victoria, sunt proiectate să dispară definitiv, cu toate arhivele, procedurile și directorii lor actuali.
Pentru a se ocupa de achizițiile lor tradiționale speciale, după ,,reorganizarea pro-corupție a SGG” ticluită atent de d-nii NEACȘU și MORARU, domniile lor au adus-o în mod special în instituție, de la Autoritatea Vamală Română, pe d-na Aghiculesei Eugenia Mădălina. Această doamnă urmează să ocupe postul de conducere al noului compartiment inventat anume, care se va ocupa de achiziții speciale, profitând în acest fel și de faptul că actuala directoare de la Direcția Achiziții este în concediu prenatal și are raporturile de muncă suspendate. Deși există dispoziții legale de protecție care interzic modificarea raporturilor de serviciu în timpul concediului pre/postnatal, pentru că la mijloc sunt foarte mulți bani și multe interese, abuzurile instituționale se țin lanț în SGG. Demonstrația este că, cine are puterea poate face aici orice, fără să dea socoteală nimănui, ca pe orice moșie a unui senior sau baron, pe sistemul medieval consacrat al dominium eminens.
Pentru accesul nestingherit la cei 44 milioane de euro ai PNRR (în special cei ai Reformei 9), precum și la cei 424 de milioane de euro alocați societății Transelectrica (pentru care SGG este Autoritate Tutelară) prin Fondul de Modernizare alocat de Comisia Europeană, domnii NEACȘU și MORARU, au pus la cale și desființarea Compartimentului Guvernanță Corporativă a SGG și a întregii direcții generale DGPPSCIM. Aceasta este o direcție generală importantă și pentru că supraveghează și coordonează activitatea Transelectrica și a altor 6 intreprinderi strategice.
Această lucrare complexă de corupție nu ar fi putut fi aplicată în SGG dacă principalii regizori Neacșu și Moraru nu ar fi fost ajutați în absolut toate demersurile, prin consultanța juridică insidioasă, aranjamente și omisiunea sesizării ministerului public, de către domnii Secretar General Adjunct al SGG și director general, Adrian Țuțuianu respectiv Dragoș Condrea.
Tot ce mai funcționează în SGG trebuie neapărat răsturnat, aiurit și distrus, pentru ca banilor publici să li se piardă urma și să ajungă exact acolo unde trebuie.