ANCHETE

Rețeta favorurilor financiare ale managerilor de Opere și Filarmonici și rețelele de putere din cultura românească. Florin Estefan: ce se ascunde în spatele cortinei

Pe parcursul investigațiilor jurnalistice apărute anterior în presă am descoperit un întreg păienjeniș suplimentar în care sunt implicați manageri ai instituțiilor de cultură.

O altă modalitate de a beneficia de contracte în instituțiile de cultură din România o reprezintă participarea managerilor în cadrul comisiilor de evaluare ale teatrelor și filarmonicilor din țară, pe care vom continua să o detaliem în viitor.

Am descoperit activități șocante pe care Florin Estefan le-a derulat în cadrul altor instituții de cultură, pentru a-și potența veniturile și oportunitățile de afirmare profesională, încălcând legea.

Surse din cadrul acestor instituții ne-au relatat modul prin care, din umbră, Florin Estefan controlează instituțiile din ale căror comisii de evaluare a managerilor sau consilii de administrație a făcut parte periodic.

Folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane: Florin Estefan (Opera Națională din Cluj-Napoca) – Laurențiu Muntean (manager Filarmonica Arad)

După cum am prezent anterior, o altă modalitate de a beneficia de contracte în instituțiile de cultură din România o reprezintă utilizarea influenței dată de poziția de membru al comisiilor de evaluare a managerilor din instituțiile culturale din România. Pentru integrarea în imaginea de ansamblu reamintim situația de la Filarmonica din Arad.

Astfel, în ianuarie 2023, comisia de selectare a noului manager al Filarmonicii Arad, din care făcea parte și Florin Estefan, îl declara câștigător pe Laurențiu Muntean.

Sursă: Extras PV Nr. 3749 din 17.01.2023 al Comisiei de concurs

Urmare a acestui demers, începând cu luna martie 2023, după doar 2 luni, Florin Estefan apărea într-o colaborare remunerată cu Filarmonica Arad, acolo unde îl declarase câștigător pe managerul Laurențiu Muntean. Este posibil ca acest fel de înțelegeri, determinate de poziția dominantă, de putere, să releve un abuz prin fapte care sunt de natură să arunce o umbră de îndoială asupra acestor practici, sau posibile fapte penale conform art. 297 din Codul Penal sau art. 70 privind conflictul de interese.

Articolul 70 – Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.

Art. 297. – 

(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

Afiș concert

Florin Estefan, aflându-se într-o poziție dominantă, de putere, asupra managementului filarmonicii, în pixul său aflându-se continuitatea mandatului de manager, a reapărut în programul filarmonicii, la doar 4 luni după prima colaborare remunerată.

După alte 5 luni, Florin Estefan revine într-o nouă colaborare remunerată cu Filarmonica Arad, fiind evident că acest lucru este o practică.

Foarte interesant cu privire la acest concert din 16 noiembrie 2023 este că persoane din filarmonică au declarat că Florin Estefan a dorit ca în timpul concertului să fie utilizate anumite sisteme de lumini/proiecție și l-a determinat pe managerul Filarmonicii Arad să facă o cerere către managerul Operei Naționale Cluj-Napoca (deci către el însuși), de la care să solicite aceste echipamente și transportul lor către Arad.

Așadar ”într-un mod cu totul neașteptat”, managerul Estefan (și-)a aprobat cererea pentru echipamentele pe care el însuși le-a dorit în concertul său de la Arad, cerere căreia se pare că a omis să-i acorde și un număr de înregistrare în evidențe.

Dacă aceste practici încalcă legea sau sunt doar profund imorale rămâne să concluzioneze publicul, presa doar prezintă faptele și nu critică modul de conducere al Filarmonicii de Stat Arad în toate celelalte aspecte, despre care se aud, în principal, opinii pozitive printre artiștii și oamenii de cultură din Arad.

Înțelegeri cu scopul obținerii unor foloase patrimoniale și folosirea funcției pentru favorizarea propriei persoane în cadrul Filarmonicii de Stat Oradea

Florin Estefan este cunoscut ca o persoană care apelează la relațiile sale pentru a obține ceea ce își dorește, astfel că, în data de 15.11.2022 a apărut Hotărârea Consiliului Județean Oradea privind numirea sa în Consiliul de Administrație al Filarmonicii de Stat Oradea, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Oradea, cu al cărui președinte, concitadinul său Ilie Bolojan, se află în relații de protecție de ceva timp. Ilie Bolojan este politicianul performant și integru care se promovează acum salvatorul țării și prin care Florin Estefan speră să-și vadă împlinit visul de a accede într-o funcție din Ministerul Culturii (informație parvenită la nivel de zvon, pe care știm că Florin Estefan îl va infirma, dar știm că a afirmat aceste lucruri în anumite cercuri). Nu trebuie să uităm ce efecte a avut mandatul lui Ilie Bolojan pentru instituțiile de cultură din Oradea în perioada 2020-2021, când s-a dorit reorganizarea acestora, acțiune combătută de presă și de artiști în instanțele de judecată. Dar ideile reformiste și combaterea utilizării frauduloase a banului public nu se aplică se pare și pentru apropiații acestuia.

Hotărâre Consiliu Județean Oradea

Managerul Filarmonicii de Stat Oradea (despre care persoane din interiorul instituțiilor spun că este direct controlată de Estefan) a decis la rândul său emiterea unei decizii prin care l-a desemnat pe Florin Estefan în Consiliul de Administrație al instituției.

Decizie Consiliu de administrație Filarmonica de Stat Oradea

De ce s-ar fi deranjat Florin Estefan din desele lui „călătorii profesionale” în țară și străinătate pentru această numire, ”călătorii” pe care de altfel nu le-a comunicat ministerului și nici nu a cerut aprobare pentru a se deplasa în timpul orelor de activitate plătită din bugetul public, așa cum impune legea?

Răspunsul este evident: pentru a putea decide care sunt programele artistice care se vor desfășura la filarmonică și cine sunt artiștii implicați.

Raportul de activitate al Filarmonicii Oradea pentru anii 2022-2023

Observăm în cele ce urmează de câte ori apare Florin Estefan în programul filarmonicii în ultimii ani, dar și faptul că printr-o atitudine etică și încărcată de legalitate, Florin Estefan a selectat destul de des numele său în concertele filarmonicii.

Concert vocal-simfonic J. Brahms – Requiem, 03.11.2022, Catedrala Romano-Catolică Oradea

Concert vocal-simfonic Verdi Ulimited, 24.11.2022, Filarmonica de Stat Oradea

Giuseppe Verdi – Rigoletto, 09.02.2023

Concert vocal-simfonic Oratoriul Bizantin de Paști, 12.04.2023

Concert vocal-simfonic Pop Simfonic|Initio2023, 20.08.2023

Concert muzică italiană Innamorato di te, 01.09.2023

Concert vocal-simfonic Requiem Parastas, 02.11.2023

Concert vocal-simfonic, 21-22 decembrie 2023, Filarmonica de Stat Oradea

Concert muzică italiană Innamorato di te, 05.03.2024

Concert muzică ușoară românească, 30-31.05.2024

Concert vocal-simfonic Kyrie Eleison, 18.09.2024

Giacomo Puccini – Tosca, opera în concert, 17.10.2024

În urma investigației jurnalistice a reieșit că Florin Estefan încasează onorarii în cadrul evenimentelor filarmonicii și prin intermediul altor persoane juridice private, o practică pe care în viitor o vom vedea ca fiind o regulă pentru a ascunde astfel de tipuri de legături cu instituțiile publice concurente, mai ales că toate acestea au acum propriile ONG-uri prin care derulează astfel de înțelegeri.

Ancheta jurnalistică nu se va opri din a dezvălui aceste tipuri de practici ale unor persoane aflate în funcții publice, pentru că transparența și corectitudinea trebuie să fie pilonii pe care se sprijină orice sistem de management cultural. Însă, pentru a scoate la lumină adevărul, este nevoie de timp pentru a corobora mai multe informații înainte de a le dezvălui.

Aceasta nu este doar o luptă împotriva unor interese de grup, ci o luptă pentru însănătoșirea unui domeniu esențial al identității naționale. Dacă aceste practici vor continua nestingherite, instituțiile culturale nu vor mai funcționa ca spații de creație și educație, ci ca simple instrumente de influență și privilegii pentru un cerc restrâns de oameni. Rămâne de văzut dacă noul Ministru al Culturii, Natalia Intotero, va avea curajul și voința politică de a face schimbările necesare sau dacă va continua linia de apreciere gratuită a tuturor managerilor, fără analize obiective asupra activității lor. Cultura unei națiuni nu poate fi lăsată la mâna unor interese personale; este momentul ca deciziile să fie luate în favoarea valorii și meritului real.

de Ciprian Demeter

Andrei Marin

Andrei Marin a absolvit Facultatea de Științe Politice în 2009, unde și-a dezvoltat interesul pentru problemele sociale și politice. În căutarea de a aduce informații de calitate către public, a urmat o pasiune veche și a finalizat studiile în Jurnalism în 2010. Cu o viziune clară asupra responsabilității jurnalistice și a nevoii de a dezvălui adevărul, scrie pentru Anchetatorii.ro din 2010.
Back to top button