Într-o perioadă în care transparența și integritatea în sistemul judiciar sunt mai importante ca niciodată, numirea unui avocat cu o reputație îndoielnică în fruntea Ministerului Justiției ridică întrebări legate de profesionalismul și eficiența acestuia.
În ciuda unei cariere de avocat relativ modestă și fără realizări semnificative în domeniul dreptului, ministrul Justiției a reușit, totuși, să ajungă într-o funcție de mare responsabilitate, datorită unui sistem bine înrădăcinat în județul Dolj. Acest sistem, care implică relații strânse între politicieni, magistrați și avocați, l-a favorizat pe acest individ, un avocat din Craiova, care a devenit rapid „preferatul” unor cercuri influente din justiție.
Deși nu are nicio performanță notabilă ca avocat, ministrul a reușit să se evidențieze printr-o carieră în care a reprezentat „clienti” controversați – în special persoane acuzate de fapte de corupție. De fapt, singurul său atu pare să fi fost „capacitatea” de a „ajuta” anumite persoane să iasă din proces cu ajutorul unei rețele bine puse la punct, inclusiv prin „soluții favorabile”.
Unul dintre cele mai evidente exemple ale „performanțelor” sale juridice este reprezentarea în instanță a Olguței Vasilescu, un politician cu un trecut controversat, în fața căruia ministrul a reușit să adune o echipă de avocați care să obțină soluții favorabile în dosare importante. Așadar, în loc să își construiască o reputație în jurul profesionalismului și al integrității, acest avocat s-a aflat adesea în mijlocul unor cazuri dubioase, care ridicau semne de întrebare.
Un alt aspect extrem de controversat al carierei sale este legătura cu societatea SC ELASA FISHING AND HUNTING TEAM SRL. Această firmă a avut câștig de cauză într-un proces important datorită implicării acestui avocat.

Administrația Bazinală de Apă Jiu (ABA Jiu), o instituție esențială pentru gestionarea resurselor hidrografice, a organizat recent o așa-zisă licitație publică, iar detaliile acesteia ridică serioase semne de întrebare. În anunțul din 18 și 19 iulie 2023, s-a menționat închirierea de bunuri mobile și terenuri aflate în „albiile minore” din Dolj. Surpriza vine însă odată cu includerea în această listă a Bălții Golenți – o întindere de apă care, prin însăși natura sa, nu este o albie minoră. Scopul declarat pentru includerea sa era, la fel de surprinzător, „înlăturarea materialului aluvionar pentru asigurarea scurgerii optime în albii”. Aici se naște întrebarea fundamentală și, în același timp, absurdă: unde anume se „scurge” o baltă, precum Golenți, pentru a asigura „scurgerea optimă în albii”? Această contradicție flagrantă nu este doar o eroare administrativă, ci un prim indiciu al unor posibile manipulări în organizarea licitațiilor publice, o practică ce pare să definească o parte din activitatea Administrației Bazinale de Apă Jiu.
În acest caz intervine următoarea întrebare: unde se scurge balta Golenți pentru asigurarea scurgerii optime în albii?

În anunțul de atribuire a contractelor de închirire din Monitorul oficial cu numărul 153/18.08.2023 se observă niște înțelegi între așa-zișii licitatori, în contextul în care majoritatea a licitatat pentru o perioadă de 2 ani, în timp ce S.C. Elasa Fishing and Hunting Team SRL a licitat pe o perioadă de 10 ani, cu toate că perioada maximă era de 2 ani.

Așa cum se poate observa această societate a fost înființată de anumite personaje, cu un scop precis, pescuitul, nicidecum pentru a înlătura materialul aluvionar care are alt CAEN.
În Monitorul Oficial partea a VI-a nr.116/26.06.2023, a fost publicat anunțul de participare la licitație pentru ”Balta Golenți: suprafață de 2.438.839 mp, carte funciară nr.33209 UAT Maglavit și carte funciară nr. 34016 UAT Calafat, având ca obiect de activitate – acvacultură în ape dulci.
Pe website-ul ADMINISTRAȚIEI NAȚIONALE APELE ROMÂNE – ADMINISTRAȚIA BAZINALĂ DE APĂ JIU (https://jiu.rowater.ro) a fost publicat un anunț de participare la licitația publică, cu ofertă în plic închis din 18 și 19 iulie 2023, în care s-a menționat că scopul închirierii este acela, ATENȚIE ”de a se înlătura materialul aluvionar pentru asigurarea scurgerii optime a apei”.


În partea referitoare la perimetrele ce se vor licita s-a menționat că Balta Golenți, cu suprafața de 2.438.839 mp, carte funciară nr. 33209 UAT Maglavit și carte funciară nr. 34016 UAT Calafat este vizată de închiriere pentru ”activitate de acvacultură în ape dulci”. Astfel, scopul inițial al închirierii, respectiv pentru activitatea de înlăturare a materialului aluvionar pentru asigurarea scurgerii optime a apei, a fost deturnat, ajungându-se ca închirierea să vizeze activitatea de acvacultură în ape dulci, care nu există în obiectul de activitate al ADMINISTRAȚIEI NAȚIONALE APELE ROMÂNE. Mai mult, în anunțul de participare la licitație s-a menționat că perioada de închiriere va fi de 2 ani, iar societatea comercială a fost declarată câștigătoare pentru închirierea bălții pentru o perioadă de 10 ani.
În afară de motivul de nulitate pentru lipsa obiectului, este incident motivul de nulitate pentru fraudarea legii. Argumentele pentru reținerea nulității în temeiul fraudei la lege se referă la aceea că, printr-un artificiu în redactarea documentelor de participare la licitație, închirierea în vederea înlăturării materialului aluvionar pentru asigurarea scurgerii optime a apei a fost înlocuit de închiriere pentru activitate de acvacultură în ape dulci. Printr-o fraudare a legii a fost schimbat și termenul de închiriere, de la 2 ani la 10 ani.
În acest caz avem de-a face cu un abuz în serviciu, care se pedepsește conform Art. 297.
(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
În acest caz, ministrul Justiției, Radu Marinescu, în calitate de avocat al firmei, a reușit să ajute la câștigarea unui proces cu ajutorul unei „înțelegeri” cu judecătorul Aurelia Gabriela Vasilescu.
Judecătoarea Aurelia Gabriela Vasilescu, fie la ”ordin”, fie dintr-o ”nesăbuință proprie”, a refuzat să observe nelegalitatea evidentă prin care a fost încheiat contractul între ABA Jiu și SC ELASA FISHING AND HUNTING TEAM SRL, contract ce ridică mari semne de întrebare nu doar din punct de vedere juridic, ci și moral
Acest fapt nu doar că ridică semne de întrebare despre integritatea acestor procese legale, dar sugerează și existența unei relații neclare între avocați și magistrați care influențează soarta unor procese.
Unul dintre momentele cele mai ciudate a fost când societatea SC ELASA FISHING AND HUNTING TEAM SRL a făcut cerere de completare a onorariului, solicitând o sumă exagerată de 15.000 de lei. În mod surprinzător, aceeași judecătoare din Craiova, Aurelia Gabriela Vasilescu, a acceptat fără nicio reținere onorariul solicitant, o sumă care ar fi trebuit să fie cenzurată și verificată cu rigurozitate, având în vedere gravitatea implicațiilor sale. Dacă acest magistrat ar fi avut măcar o fărâmă de conștiință juridică și morală, ar fi realizat că o asemenea sumă nu doar că depășește limitele rezonabilului, dar ridică și semne de întrebare serioase cu privire la transparența și corectitudinea procesului. Într-o instanță justă, un asemenea comportament ar fi fost inacceptabil, iar orice judecător ar fi trebuit să protejeze integritatea sistemului juridic prin a refuza să accepte taxe care subminează încrederea publicului în justiție.
Este evident că, în loc să fie un profesionist al dreptului, ministrul Justiției a fost mai degrabă un jucător într-un sistem judiaciar, care a favorizat în mod constant interesele unor grupuri sau persoane aflate în afaceri dubioase. Cazurile de corupție, nelegalitățile din instanțe și „parteneriatele” cu politicieni cu un trecut compromis au contribuit la ascensiunea acestui avocat ”mediocru” într-un minister care ar trebui să fie condus de cei mai buni profesioniști ai domeniului.
Va urma.
