De ce Spitalul Witting nu mai poate fi o instituție de elită sub patronatul Ministerului Transporturilor ?
Doctor Laurențiu Ungurianu: De când sunt eu medic la Spitalul CF Witting, spital aflat în rețeaua spitalelor CFR, funcțiile de manager și director medical au fost ocupate pe criterii politice și nu de performanță, așa cum , de altfel, s-a întâmplat și se întâmplă în toată structura socioeconomică a României, de 32 de ani încoace.
Chiar și atunci când se organizau concursuri de ocupare a posturilor, ele se desfășurau după ce fuseseră făcute numirile politice și erau cu ” dedicație”. Pe rând, PSD, PDL, PNL și apoi PNL, PSD și tot așa și-au transmis sinecurile unora și altora din anturajul lor preferențial. Așa cum s-a întâmplat la nivelul tuturor structurilor din aparatul social, administrativ și economic din această țară, nimic nu a putut progresa, totul fiind construit pe sistemul ” suveică” de acaparare a puterii și sporire a averii, ” eu te-am numit, tu mă recompensezi, și eu la rândul meu îl recompensez pe cel care m-a numit, și tot așa…etc.”.
Exemplul sistemului mai sus descris îl pot exemplifica foarte concret cu modelul de relaționare al Spitalului CF Witting cu autoritatea tutelară, Ministerul Transporturilor. De zeci de ani, sistemul de relații , servicii, cunoștințe, angajări, numiri pe funcții, a creat un sistem clientelar în care diverse personaje din Ministerul Transporturilor, miniștri, secretari de stat, secretari generali, președinți și membri ai Consiliilor de Administrație, șefi de direcții ,servicii și compartimente, au devenit clienți preferențiali ai unor medici din spital, aceștia devenind la rândul lor, favoriți la numirile în funcții de conducere ale spitalului.
Așa se explică cum, în ultimii 14 ani, funcția de Director Medical a revenit succesiv, în 13 din cei 14 ani, acelorași d-ne dr. Pricop Mihaela, șefa secției ATI, și dr. Drăgoescu Daniela, șefa secției Medicală 1. Puterea lor de influență în cadrul ministerului a dus chiar și la alegerea unui manager în defavoarea altuia, după cum le dictau propriile interese.
În 2012, după un manadat de director medical al dr. Drăgoescu Daniela, odată cu numirea la conducerea spitalului a membrului PNL, Banu Sorin Cristian, ulterior cimentat manager printr-un concurs rapid, devine director medical dr. Pricop Mihaela. Schimbarea are loc pe fondul unei acute dispute între actuala directoare medicală și fosta conducere, reprezentată de fostul manager, dar și de fosta directoare medicală care, pe parcursul anilor, avea să-i devină cea mai fidelă prietenă, înlocuitoare și susținătoare la nevoie.
Acest lucru va deveni evident odată cu dorința dr. Pricop Mihaela de înlocuire a managerului Ion Iulian Petrescu, nemulțumit de activitatea mai sus menționatei, și toate diligențele pe care d-na respectivă le-a purtat pe la diferite personaje din minister, pentru a-l aduce din nou manager pe Banu Sorin Cristian, odată cu dorința de a fi numită director medical Drăgoescu Daniela, prietena dumneaei, astfel că va afirma, odată cu reușita demersului, ” tot eu voi conduce spitalul”. O altă mare problemă a dr. Pricop Mihaela o constituia faptul că fostul manager, Ion Iulian Petrescu, nemulțumit de acțiunile de subminare a autorității sale de către dr. Pricop Mihaela, îi reproșa acesteia ajutorul acordat în angajarea fiului ei, dr. Pricop Laurențiu, ca medic specialist ATI, în secția condusă de facto de mama sa.
De altfel, un episod controversat îl constituie blocarea postului fiului său, dr Pricop Laurențiu, de către mama sa, dr. Pricop Mihaela, șefa de facto a secției ATI, dar și director medical în același timp, pe o perioadă de 1 an, cât fiul și-a încercat norocul în Suedia. N-a reușit, dar s-a întors relaxat pe postul ținut ocupat pentru domnia sa.
Cum se poate întâmpla așa ceva? Simplu. În Ministerul Transporturilor sunt câțiva funcționari cu diverse posturi decizionale care sunt clienți vechi ai celor două doctorițe menționate mai sus, și care, din perspectiva de șefe ale celor două, beneficiază de ani de zile de tot felul de servicii preferențiale, în spital, sau, uneori, chiar direct la biroul din minister.
Istoricul arată cam așa : după un directorat medical al dr. Pricop Mihaela, sub un manager numit de PNL, vine un directorat medical al dr Drăgoescu Daniela, sub un manager numit de PDL, apoi , revine dr. Pricop Mihaela sub managerul numit de PNL, în 2012, Banu Sorin Cristian. Deși numirile managerilor sunt făcute politic, numirile directorilor medicali sunt opera funcționarilor de nivel 2 sau 3 din Ministerul Transporturilor, care păstoresc diferite funcții de atâta timp încât nici nu mai știu câți miniștri au trecut peste ei.
Ba unii chiar se opun deciziilor miniștrilor spunând: „Tu ești azi, mâine nu mai ești, vine altul și mă dă pe mine afară că i-am demis omul lui”. Banu Sorin Cristian, numit în 2012 manager la Spitalul CF Witting din partea PNL, după proaspetele insuccese ca manager la Spitalul Victor Babeș, nealegerea în Parlament, nealegerea ca primar la sectorul 5, demis pentru incompetență de la Direcția Vămilor, imediat se cimentează manager printr-un concurs organizat ad-hoc. La pachet vine ca director medical dr. Pricop Mihaela, oponentă a vechii conduceri și proaspătă clăditoare de relații la „suveica” personajelor” de nădejde” din Ministerul Transporturilor.
De remarcat că la șefia Direcției Medicale din Ministerul Transporturilor este numit, în aceeași perioadă, un alt personaj din PNL, Sorin Ionel Ghiță, fost cadru MAI, fost șef pe la RAR, care revine pe poziție odată cu revenirea aceluiași Banu ca manager la Witting, prin 2019. Tot în 2019 direcția medicală a spitalului este încredințată doamnei dr. Drăgoescu Daniela.
Situația managerului Banu Sorin Cristian a suscitat interesul unor instituții ale statului, precum Corpul de Control al Ministrului Transporturilor, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 și Tribunalului București, CNATDCU, CNCD, DNA, deciziile sale manageriale fiind amendate de instanțele judecătorești în nenumărate rânduri, inclusiv cu plata de daune morale( plătite însă din bugetul spitalului și nu din buzunarul său) pentru concedierea abuzivă a unui medic. Cu toate acestea, nici unul din miniștrii titulari la acea dată la Ministerul Transporturilor, nu a dorit, nu a vrut sau nu a putut să-l demită, nici Bode, nici Drulă, nici Grindeanu.
În apărarea sa au stat însă, întotdeauna, cele două directoare medicale, Pricop și Drăgoescu. Prin persuasiune, manipulări, amenințări și dezinformări, au asigurat și suportul unui număr mare de angajați ai spitalului, ” sifonați” cu tenacitate către sindicatul fidel și susținător al managerului .
Sub conducerea Banu-Drăgoescu- Pricop au avut loc cele mai nocive schimbări în soarta Spitalului CF Witting:
- transformarea spitalului în secție unică covid cu desființarea tuturor secțiilor spitalului, rezistență la funcționalizarea secției ATI pentru pacienții Covid, impotența funcționalizării și menținerii funcționale a secției ATI pentru pacienții covizi, refuzul asigurării asistenței multidisciplinare pentru pacienții covizi, întârziere în redeschiderea pluridisciplinară a spitalului pentru toți pacienții, deficiențe sistematice de organizare a activității medicale, degradarea constantă a relațiilor de muncă și a indicatorilor de performanță ai spitalului.La toate acestea s-au adăugat atitudinea discreționară, arogantă, comportamentul dictatorial, amenințările , șantajul și hărțuirea la adresa contestatarilor, detașările și concedierile abuzive, tentativele de fabricare de dosare medicale pe motive de afecțiuni psihiatrice ale unora din medicii care au avut curajul să critice măsurile aberante ale acestei conduceri toxice și nocive.
Bineînțeles, nu au lipsit nici chemările în judecată ale unor medici pe motiv de afectare a dreptului la imagine ale celor doi: manager și director medical, convocările în comisiile de etică și disciplină, amenințările cu procese penale și civile etc.
Nimic din toate acestea nu a dus, însă, la vreo sancțiune împotriva conducătorilor Spitalului CF Witting: nici administrativă, nici pecuniară, nici penală( până la acest moment). Diriguitorii din Ministerul Transporturilor nu au considerat că e cazul. Vorba unui prieten : „Ceea ce îi leagă e mai presus de ceea ce îi desparte”.
Iar dacă despre unul din personaje, cineva hârșit în meserie, spunea că ” e călit infracțional”, rămâne de neînțeles atitudinea unor așa zis „colegi” care, din motive inteligibile pentru unii, inexplicabile în afara comportamentului de turmă sau din interes personal pentru majoritatea , au ales să sprijine direct sau tacit, cei mai mulți terorizați de teama de concediere, această conducere.
Personajele care au sprijinit de-a lungul anilor perpetuarea acestei stări de fapt, nu sunt doar miniștrii și secretarii de stat ori secretarii generali numiți politic, ci și funcționarii aflați în diverse posturi de conducere din minister, președinți și membri ai Consiliilor de Administrație, șefi ai Direcției Medicale din minister, care au răspuns mai mult sau mai puțin politic, mai mult sau foarte mult la schimb cu serviciile oferite( analize, consultații, internări, servicii medicale privilegiate, concedii medicale, angajări de rude sau cunoștințe etc.).
Câteva exemple: Drăgoescu Daniela este medicul de casă al familiei Purcăreață( Valentin Purcăreață este actualul președinte al Consiliului de Administrație), al familiei Ignea ( Rodica Ignea este fosta președintă a Consiliului de Administrație), precum și al mai sus amintititului Sorin Ionel Ghiță( care, a propus, după demiterea de la șefia Direcției Medicale, a fost păstrat la biroul Relației cu Parlamentul din același Minister al Transporturilor).
Medicul Despina Anton-Tîrțea, inculpată pentru organizarea unui grup infracțional ce a fraudat CNAS, rudă cu Sorin Ionel Ghiță, angajată de Banu fără concurs. Actualul șef al serviciului tehnic, Burlacu Adrian, „omul bun la toate” al lui Banu. Smîrcea Valentin, fostul director administrativ, coleg de facultate și bun prieten cu Banu. Asistenta șefă Rotaru Magdalena și asistenta șefă a secției Medicală 2, lucrătoare sezoniere la pensiunea lui Banu din Costinești.
Florea Ileana, consilier superior în Direcția Economică a Ministerului Transporturilor, bună prietenă cu fosta directoare economică Fîșie Gabriela( ca și Rodica Ignea). D-na Fîșie tocmai ce și-a găsit un loc călduț în direcția economică a ministerului. Bongioianu Florin, soțul Georgianei Bongioianu, aangajata Direcției Medicale din minister, angajat pe post de referent de Banu. Nu mai vorbesc despre relațiile din spectrul obscur politicoeconomic ale lui Banu, el însuși declarând ca „atâta timp cât are susținere în partid- PNL, în minister, cu relațiile lui din SRI, nimic nu-l atinge”.
Vorba actualului secretar de stat din Ministerul Transporturilor, responsabil cu domeniul medical, Gabor Sandor, când am susținut necesitatea demiterii lui Banu: ” Dar cine ne susține ?” Elocventă mi se pare atitudinea fostului ministru Drulă care, după ce a ordonat un control al Corpului de Control al cărui raport a arătat grave nereguli, unele remise spre anchetă penală, a fost determinat să renunțe la demiterea lui Banu, de ” niște liberali care îi bâzâiau pe la urechi ” , așa cum a susținut după ieșirea de la guvernare.
Ca și cei dinaintea lui, și ministrul Grindeanu a căzut pradă țesăturii de păianjen a cohortei de intriganți care, speriați de pierderea privilegiilor, unii, alții de competiția ce-i aștepta, au reușit să-l convingă să renunțe la un proiect ca și făcut, acela al preluării spitalului de către Spitalul Militar Central.
Deși toate rațiunile, de orice ordin, arătau că este singura cale logică, inteligentă, de rezolvare a problemei, s-a preferat mulțumirea unor clienți de duzină și păstrarea unei instituții anacronice și falimentare.
Dar, la cât de cronicizat e sistemul cu astfel de probleme, cele descrise nu mai interesează și nu mai surprind pe nimeni. A devenit atât de obișnuit ca anormalul să fie considerat normal, încât capacitatea de a reacționa , fie a autorităților, ba chiar a opiniei publice ori mass- media, să fie ca o piele mult prea tăbăcită și nesimțitoare.
Rămâne lehamitea și lipsa de speranță că această clasă politică va mai putea oferi ceva acestei nații, mulți ani de aici înainte.