România nu mai este un stat în adevăratul sens al cuvântului. Statul actual este capturat de grupări mafiote protejate de clasă politică trădătoare de țară și justiția oarbă din România. Anchetatorii.ro încearcă să dezlege ițele unei afaceri de milioane de euro prin care statul român a fost devalizat de o grupare mafiotă ce și-a întins tentaculele veninoase din Caraș Severin până la Constanța. Totul s-a făcut cu protecția instituțiilor statului și a partidelor politice conducătoare. Mafia argilei din Dobrogea este specializată în infracțiuni ce țin de resurse minerale, mai exact exploatează aceste resurse fără a avea licență de exploatare, fiind protejată de la cel mai înalt nivel de instituțiile de forță ale statului român.
Cei care figurează în acte sunt doar valeții și șoferii adevăraților stăpâni
Prin concursul unor oficiali ai statului român, printre care și Președintele ANRM la acea dată, perimetrul Țibrinu din județul Constantanța a ajuns fraudulos în posesia companiei Silicat Explorer Company S.R.L. din Caraș Severin. Combinația a ajuns și pe la DNA Constanța, însă vinovații nu au fost trași la răspundere penală.
Din dosarul DNA reiese că în data de 25.09.2012 S.C. Miniera Medgidia S.A., în calitate de vânzător, prin administratorul special Cruceanu Nicoleta a încheiat cu S.C. Silicat Explorer Company S.R.L., în calitate de cumpărător , prin administrator Cornea Ion Daniel un contract de vânzare cumpărare nr. 301 pentru cantitatea de 8.000 tone argilă calcinoasă ce urma să fie extrasă din cariera Țibrinu; valoarea contractului era de 36.000 euro. La data de 05.11.2012, între aceleași părți și în aceeași calitate se încheie un alt doilea contract de vânzare – cumpărare nr. 349, dar al cărei obiect era vânzarea cantității de argilă calcinoasă de 10.000 tone/lună, cu o valoare estimată anulă a contractului de 540.000 euro. Aceste două contracte nu au putut fi puse în executare, întrucât S.C. Miniera Medgidia S.A. nu mai deținea în concesiune terenul pe care se afla cariera Țibrinu, ci deținea doar licența de exploatare nr. 1161/2000 acordată de Agenția Națională pentru Resursele Minerale pentru o perioadă de 20 ani.
Din declarațiile martorului Cornea Ion Daniel rezultă că în anul 2012, anterior semnării contractelor menționate mai sus, s-a întâlnit cu inculpatul P_______ G_______ S____ și a discutat cu acesta despre relația contractuală dintre S.C. Miniera Medgidia S.A. și S.C. Silicat Explorer Company S.R.L., însă inculpatul nu a acceptat colaborarea, cu motivarea că S.C. Silicat Explorer Company S.R.L. nu prezintă garanțiile financiare necesare.
După încheierea celor două contracte de vânzare – cumpărare, Primăria Mircea Vodă, proprietara terenului pe care se află cariera Țibrinu, a organizat o licitație pentru concesionarea terenului. La licitație a participat și S.C. Miniera Medgidia S.A., dar nu a fost declarată câștigătoare, având datorii către bugetul de stat. Concesiunea terenului a fost atribuită către S.C. Silicat Explorer Company S.R.L., la data de 19.03.2013, conform datelor rezultate din raportul întocmit la data de 29.09.2013 de inculpat ( filele 72 – 75 vol. IV UP ) și înscrisurilor aflate la filele 61-64 vol. I UP.
La acea dată Primăria Mircea Vodă era condusă de primarul PSD, Dumitru Dedu. Primarul Dedu a fos condamnat la închisoare cu suspendare într-un dosar al DNA pentru acte de corupție. În anul 2016 Primăria Mircea Vodă a fost preluată de George Ionașcu, tot de la PSD.
Cum a ajuns Cariera Țibrinu pe mâna mafiei de la Caransebeș
Perimetrul Țibrinu a fost acordat în baza art. 46 din Legea minelor nr. 61/1998 societății Dobromin S.A., unitatea obținând licența 1161/17.02.2000, publicată în M. Of. nr. 271/27.03.2006. Perioada de valabilitate a licenței este de 20 ani contractuali, din momentul publicării în M. Of. al României. Perimetrul de licență are suprafața de 135 ha.
Prin Ordinul Președintelui A.N.R.M. nr. 155/05.07.2004, licența a fost transferată de la Dobromin S.A. la Miniera Medgidia S.A.
Prin Ordinul Președintelui A.N.R.M., Gheorghe Duțu(PSD) nr. 50/29.02.2016, licența a fost transferată de la Miniera Medgidia S.A. la Silicat Explorer Company S.R.L.
Silicat Explorer Company S.R.L. are Cod unic de înregistrare: 28705290, înregistrată la Registrul Comerțului sub nr. J11/347/2011, cu sediul în Municipiul Caransebeş, Str. SCORILO, Nr. 4, Judet Caraş-Severin.
(Doar ca fapt divers, în momentul de față, Silicat Explorer Company S.R.L. a devenit, prin schimbarea acționariatului și radiată/mutată în alt județ, Danubian Argila S.R.L., Cod unic de înregistrare: 28705290, înregistrată la Registrul Comerțului sub nr. J23/5158/2021, cu sediul în Oraş Popeşti Leordeni, Strada Drumul Fermei, Nr. 69C, Camera 3, Etaj 1, Ap. 10, Judet Ilfov; Cod poştal: 77160).
Transferul licenței de la Miniera Medgidia S.A. (aflată în insolvență) la Silicat Explorer Company S.R.L. a fost cu probleme penale:
B) Dosar penal nr. 67/P/2019 la D.N.A. Constanța (procuror Sorin Constantinescu),
Din punct de vedere a legislației A.N.R.M., transferul licenței a fost ilegal, deoarece:
B1) Motivul #1 documentația de transfer a fost incompletă, lipsea certificatul constatator al Silicat Explorer S.R.L.:
(Norme aplicare legea minelor 85/2003) HG 1208/2003, art. 116:
„ART. 116
Documentaţiile care au stat la baza aprobării transferului ori acordării licenţei de concesiune se arhivează şi se păstrează pentru fiecare operaţiune. ”
Din dosarul de transfer de la DGGECRRMIE lipsește un document obligatoriu pentru ca transferul să fie legal: certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului privind persoana juridică către care urmează a fi transferată licenţa de concesiune, prevăzut de HG 1208/2003, art. 111, alin. 2, lit. a):
„ART. 111
(2) Cererea, semnată şi ştampilată de reprezentanţii legali ai celor două persoane juridice, este însoţită de următoarele documente:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului privind persoana juridică către care urmează a fi transferată licenţa de concesiune; ”
B2) Motivul #2 pentru care transferul a fost ilegal a fost lipsa acordului din partea Miniera SA și a creditorilor privind transferul…. creditorii și Miniera SA de fapt nu a fost de acord cu transferul:
HG 1208, art. 111, alin. 2, lit. c) :
„ART. 111
……………..
(2) Cererea, semnată şi ştampilată de reprezentanţii legali ai celor două persoane juridice, este însoţită de următoarele documente:
c) hotărârile organelor de conducere ale celor două persoane juridice, prin care aprobă transferul licenţei de concesiune;”
Miniera S.A. și creditorii nu au fost niciodată de acord cu transferul, doar lichidatorul judiciar a fost mafiot. Lichidatorul judiciar a invocat faptul că Silicat Explorer Company S.R.L. a cumpărat o „Anexă gospodărească” aparținând Miniera S.A. și astfel are dreptul să preia licența de exploatare a argilei nr. 1161/2000!
C.I.T. Constanța nu a sancționat contravențional Silicat Explorer Company S.R.L. pentru că nu a depus la termenele fixate prin Ordinul A.N.R.M. nr. 47/2008 programul anual de exploatare în anii 2017, 2018, 2019.
Conform Ordinului A.N.R.M. nr. 47/2008, termenul de depunere a programelor anuale de exploatare este până la data de 1 decembrie a fiecărui an pentru anul următor:
„SECŢIUNEA I
Întocmirea programelor anuale de exploatare
A. Generalităţi
1. Programele anuale de exploatare se întocmesc anual de titularii de licenţă, cu eşalonarea (defalcarea) pe trimestre a tuturor lucrărilor, şi se depun spre avizare la compartimentele de inspecţie teritoriale pentru resurse minerale unde este arondat perimetrul respectiv, până la data de 1 decembrie a fiecărui an pentru anul următor, iar în cazul unităţilor cu capital majoritar de stat, şi cu acordul forului tutelar (companie naţională, consiliu judeţean, primărie etc.).”
Pe data de 05.08.2016 C.I.T. Constanța a sancționat contravențional cu amendă Silicat Explorer Company S.R.L. pentru că „a desfășurat activități de extracție a argilei caolinoase din perimetrul Țibrinu, jud. Constanța, fără a avea aviz la programul anual de exploatare pentru anul 2016, încălcând prevederile art. 39 alin. (1) lit. b) din Legea minelor 85/2003”.
Silicat Explorer Company S.R.L. a semnat fără obiecțiuni, a plătit amenda și și-a văzut mai departe nestingherită de treabă! Apare o mare, mare întrebare: de ce C.I.T. Constanța nu a stabilit ca măsură complementară sistarea activității, deoarece nu deținea nici aviz la programul anual de exploatare și nici autorizație de mediu? Amenda de fapt a fost doar de formă ca să ia ochii proștilor.
Conform avizului nr. S- 74/20.09.2017 emis de C.I.T. Constanța, pentru anul 2017, Silicat Explorer Company S.R.L. a depus documentația nr. S-73/05.09.2017 la C.I.T. Constanța pe data de 05.09.2017, adică cu o întârziere de 10 luni și jumătate!!
Conform avizului nr. S-97/30.05.2018 emis de C.I.T. Constanța, pentru anul 2018, Silicat Explorer Company S.R.L. a depus documentația nr. S-96/22.05.2018 la C.I.T. Constanța pe data de 22.05.2018, adică cu o întârziere de aproape 6 luni!
Conform avizului nr. S-31/08.02.2018 emis de C.I.T. Constanța, pentru anul 2019, Silicat Explorer Company S.R.L. a depus documentația înregistrată sub nr. S-19/28.01.2019 la C.I.T. Constanța pe data de 28.01.201, adică cu o întârziere de aproape 2 luni!
Astfel Silicat Explorer Company S.R.L. a încălcat obligația prevăzută în Legea minelor 85/2003, art. 39, alin. (1), lit. d):
„ART. 39
(1) Titularul licenţei/permisului are următoarele obligaţii:
d) să obţină, să întocmească, să ţină la zi şi să transmită autorităţii competente, la termenele fixate, datele, informaţiile şi documentele prevăzute în licenţă/permis, referitoare la activităţile miniere executate, precum şi rezultatele obţinute, pentru a fi înregistrate în Cartea minieră şi în Cadastrul extractiv. În cazul minereurilor radioactive, aceste date se vor transmite şi autorităţii competente în domeniu, conform prevederilor legale;”
fapt care se sancționează conform Legii minelor 85/2003, art. 57, alin. (1), lit. a):
„ART. 57)
(1) Nerespectarea de către titularii permiselor şi licenţelor a obligaţiilor prevăzute în prezenta lege constituie contravenţie dacă, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune şi se sancţionează cu amendă contravenţională după cum urmează:
a) de la 6.414 lei la 12.828 lei, pentru încălcarea obligaţiilor stabilite la art. 23 şi la art. 39 alin. (1) lit. b), d), e), f), h) şi i) şi alin. (2) lit. c);”
C.I.T. Constanța a emis ilegal Avizele la programele anuale de exploatare pentru anii 2016, 2017, deoarece Silicat Explorer Company S.R.L. nu deținea autorizație de mediu
Conform Actului de control nr. 795/04.07.2018 emis de C.I.T. Constanța, Silicat Explorer Company S.R.L. a primit de la C.I.T. Constanța avizele nr. S-55/01.08.2016, S-74/20.09.2017, pentru programul de exploatare pentru anii 2016 și 2017:
Deoarece în anii 2016 și 2017 Silicat Explorer Company S.R.L. nu deținea autorizație de mediu, conform Ordinului ANRM nr. 47/2008, C.I.T. Constanța nu avea voie să avizeze programele anuale de exploatare:
„SECŢIUNEA a III-a
Avizarea programelor anuale de exploatare
Compartimentele de inspecţie teritoriale pentru resurse minerale resping de la avizare programele de exploatare prezentate, dacă:
……
8. programul de exploatare nu ţine seama de măsurile stabilite în avize şi în actele de control ale compartimentului de inspecţie teritorial pentru resurse minerale sau ale organelor de protecţie a mediului şi ale celor din domeniul gospodăririi apelor;”
De asemenea, conform Legii minelor 85/2003, art. 34, lit. d), în lipsa avizului la programul anual de exploatare se sancționează contravențional, și după 30 zile se anulează licența:
„ART. 34
Autoritatea competentă anulează licenţa/permisul titularului sancţionat contravenţional, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, când constată că:
d) titularul execută activităţi miniere cu încălcarea prevederilor art. 22 alin. (1) lit. e);”
De asemenea, conform Legii minelor 85/2003, art. 34, lit. e), desfășurarea de activități miniere în lipsa autorizației de mediu se sancționează contravențional, și după 30 zile se anulează licența:
„ART. 34
Autoritatea competentă anulează licenţa/permisul titularului sancţionat contravenţional, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, când constată că:
e) titularului i s-au anulat acordul şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau cea de protecţie a muncii;”
Fără acest aviz la programul anual de exploatare este interzisă desfășurarea de activități miniere! Iar C.I.T. Constanța trebuia să suspende activitățile miniere executate fără documentații tehnice aprobate, conform Legii minelor 85/2003, art. 55, lit. k):
„ART. 55
(1) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale are următoarele atribuţii principale:
k) dispune suspendarea activităţilor miniere executate în afara perimetrului instituit, a celor fără documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor care prin modul de desfăşurare pot conduce la pierderi nejustificate de rezerve ori la degradarea zăcămintelor, până la înlăturarea cauzelor care le-au produs;”
Există indicii că C.I.T. Constanța a încălcat cu bună știință legislația (Legea minelor 85/2003 și Ordinul A.N.R.M. 47/2008) și a emis în mod conștient și ilegal avizele la programele anuale de exploatare pentru anii 2017 și 2018:
- Pe pagina 4 din Avizele la programele anuale de exploatare pentru anii 2016 și 2017, pe
pagina 4 este scris: „Unitatea este în procedură de obținere a autorizației de mediu.”
a) pe pagina 4 din Actul de control nr. 795/04.07.2022, C.I.T. Constanța recunoaște că Silicat Explorer Company S.R.L. deține autorizație de mediu din data de 17.05.2018, adică în perioada controlată, 2016-2017, nu a existat autorizație de mediu:
Autorizația de mediu fiind obținută de-abia în anul 2018:
b) În avizul nr. S-74/20.09.2017 la programele anuale pentru anul 2017, emis de C.I.T. Constanța, pe pagina 4 se trasează ca măsură:
„1. Unitatea are obligația de a obține și de a respecta permanent prevederile autorizației de mediu. Activitatea de extracție a argilei caolinoase din perimetrul Țibrinu se va realiza numai după obținerea autorizației de la APM Constanța”
În 2016 și 2017 Silicat Explorer Company S.R.L., în baza avizelor anuale emise ilegal de C.I.T. Constanța și în lipsa autorizației de mediu (încălcând prevederile art. 14, alin. (2) din OUG 195/2005), Silicat Explorer Company S.R.L. a exploatat ilegal importante cantități de argilă, așa cum se poate vedea pe pagina 3 din Actul de control nr. 795/04.07.2022 întocmit de C.I.T. Constanța:
Din tabelul de mai sus rezultă că C.I.T. Constanța, deși a scris în avizul pentru anul 2016 ți 2017 că nu se va exploata fără autorizație de mediu, logic, normal și în concordanță cu prevederile legale, ar fi fost ca C.I.T. Constanța, imediat după raportarea producției din trim. II 2016! Dar nu a făcut asta, ba mai mult, a emis avizul nr. S-74/20.09.2017 la programul anual pentru anul 2017!
c) Pe data de 24.10.2017 C.I.T. Constanța a sancționat contravențional Silicat Explorer Company S.R.L. pentru că „execută activități miniere de extracție a argilei caolinoase din carieră, deși prin avizul S-94/20.09.2017 la programul anual de exploatare s-a dispus începerea lucrărilor de extracție după obținerea autorizației de mediu de la A.P.M. Constanța, încălcând astfel prevederile art. 39, alin. (1), lit. j) din Legea minelor 85/2003”.
Silicat Explorer Company S.R.L. a semnat fără obiecțiuni, plătit amenda și și-a văzut mai departe nestingheriită de treabă! Apare o mare, mare întrebare: de ce C.I.T. Constanța nu a stabilit ca măsură complementară sistarea activității, deoarece nu deținea nici aviz la programul anual de exploatare și nici autorizație de mediu? Amenzi de amorul artei.
d) Silicat Explorer Company SRL a devenit titular al licenței pe data de 29.02.2016, dar primul control al C.I.T. Constanța a fost pe data de 04.07.2018, pentru că C.I.T. Constanța a așteptat să fie obținută autorizația de mediu (transferată cu data de 17.05.2018).
C.I.T. Constanța a emis ilegal Avizul la programul anual de exploatare pentru anul 2016, deoarece Silicat Explorer Company S.R.L. nu deținea terenul
Conform Actului de control nr. 795/04.07.2018 emis de C.I.T. Constanța, Silicat Explorer Company S.R.L. a primit de la C.I.T. Constanța avizele nr. S-55/01.08.2016, S-74/20.09.2017, pentru programul de exploatare pentru anii 2016 și 2017:
Avizul nr. S-55/01.08.2016 a fost emis ilegal de C.I.T. Constanța pentru că Silicat Explorer Company S.R.L. nu deținea terenul. Terenul a fost obținut prin contractul de concesiune nr. 3145/12.04.2017, așa cum reiese din Autorizația de mediu nr. 79/17.05.201 și din Avizul nr. S-74/20.09.2017 emis de C.I.T. Constanța, pagina 4:
Ordinul A.N.R.M. nr. 47/2008 prevede:
„SECŢIUNEA a III-a
Avizarea programelor anuale de exploatare
Compartimentele de inspecţie teritoriale pentru resurse minerale resping de la avizare programele de exploatare prezentate, dacă:
……
9. nu sunt descrise terenurile ce vor fi utilizate pentru activităţi miniere şi nu se prezintă formele legale de dobândire a dreptului de folosinţă a terenurilor necesare efectuării activităţilor miniere programate (act de proprietate, închiriere, asociere etc.).
În situaţia în care nu sunt îndeplinite prevederile lit. a) şi b), precum şi ale pct. 1 – 9, compartimentul de inspecţie teritorial pentru resurse minerale va restitui programul de exploatare operatorului economic pentru refacere, stabilind totodată termen (maximum 30 de zile) pentru reînaintare la compartiment, în vederea unor analize şi avizări.”
C.I.T. Constanța a emis ilegal Avizele la programele anuale de exploatare pentru anii 2016, 2017, 2018, 2019 deoarece Silicat Explorer Company S.R.L. avea datorii la taxe și redevențe miniere!
Ordinul A.N.R.M. nr. 47/2008 prevede:
„SECŢIUNEA a III-a
Avizarea programelor anuale de exploatare
Compartimentele de inspecţie teritoriale pentru resurse minerale resping de la avizare programele de exploatare prezentate, dacă:
……
4. operatorul economic nu a virat la bugetul de stat taxa pentru activitatea minieră (aferentă anului pentru care s-a elaborat programul de exploatare), are restanţe la achitarea redevenţei miniere sau nu a constituit garanţia bancară pentru refacerea mediului, sub formă de depozit bancar, scrisoare de garanţie bancară sau alte forme prevăzute de legislaţia în vigoare;
În situaţia în care nu sunt îndeplinite prevederile lit. a) şi b), precum şi ale pct. 1 – 9, compartimentul de inspecţie teritorial pentru resurse minerale va restitui programul de exploatare operatorului economic pentru refacere, stabilind totodată termen (maximum 30 de zile) pentru reînaintare la compartiment, în vederea unor analize şi avizări.”
Din Nota de constatare nr. 473/22.05.2019 emisă de C.I.T. Constanța rezultă că Silicat Explorer Company S.R.L. nu a achitat taxele pe activitatea minieră și redevențele miniere restante din perioada 2010-2015, asumate prin încheierea notarială nr. 331/01.02.2016:
În conformitate cu H.G. 1208/2003, art. 110, lit. c):
„ART. 110
Pentru aprobarea transferului este necesară îndeplinirea cumulativă a următoarelor criterii:
…..
c) obligaţiile asumate de către titular prin licenţa de concesiune să fie îndeplinite în raport cu durata derulată din aceasta sau persoana juridică către care se realizează transferul să se angajeze să preia şi obligaţiile neexecutate;”
Silicat Explorer Company S.R.L. și-a asumat obligația de a plăti taxele pe activitatea de exploatare și redevențele miniere restante, asumate prin declarația notarială nr. 331/01.02.2016:
Analizând cele expuse mai sus, rezultă că C.I.T. Constanța a emis ilegal Avizele la programele anuale de exploatare pentru anii 2016, 2017, 2018, 2019 deoarece Silicat Explorer Company S.R.L. avea datorii la taxe și redevențe miniere!