În spatele acestor rânduri sunt oameni, funcționari publici de carieră care își desfășoară activitatea în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Nu ne vom devoala identitatea din motive care țin de certitudinea represaliilor ale căror țintă am deveni în mod direct.
Ne considerăm avertizori de integritate pentru că aducem la cunoștință publicului și autorităților activități pe care le considerăm ilegale și care se petrec într-o structura guvernamentală cu încălcarea legii, încălcarea regulilor sau reglementărilor interne care pot fi o amenințare a interesului public sau a securității publice.
Înțelegem prin prezența să transmitem o avertizare publică de integritate prin care evidențiem încălcări ale unor dispoziții legale din Anexa 2 la Legea nr. 361/2022 referitoare la
SIGURANŢA ALIMENTARĂ, SĂNĂTATEA ŞI BUNĂSTAREA ANIMALELOR
Pct.6 – Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor
Pct.1 – Regulamente UE 1. Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei alimentare, de instituire a Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară şi de stabilire a procedurilor în domeniul siguranţei produselor alimentare;
Detalii despre aceste dispoziții legale, aflate exclusiv în competența ANSVSA, și cum au fost ele încălcate de ANPC pot fi solicitate celor de la ANSVSA.
Începând cu octombrie 2022, ne-am adresat în repetate rânduri multor persoane din mass-media, lideri politici și instituții guvernamentale atrăgând atenția că situația din ANPC este critică.
Am spus că în ANPC șefii dispun pe whatsapp, nu în scris. Am atras atenția că șefii dictează dar nu semnează.
Am spus că ni se cere, în mod abuziv și neasumat, să intrăm peste atribuțiile celor de la ANSVSA și Ministerul Sănătății.
Am arătat că noi, la ANPC, facem aceste controale și aplicăm sancțiuni prin raportare la acte normative cu caracter general, texte de lege pe care le folosim deopotrivă, fie că verificăm restaurante, brutării sau vulcanizări auto. Pentru noi, e totuna! Asta deși există legislație specială, Regulamente europene!!!
Am subliniat că în mod constant și apăsat, prin utilizarea unor varii metode de comunicare, telefonic, sms, whatsapp, metode care au devenit instrumente de presiune, prin intermediul șefilor, ni se dictează ce, cât și cum să scriem, unde să încadrăm, ce amendă să aplicăm și ce măsuri să propunem.
Am arătat că, forțați și amenințați de șefi, facem controale care nu sunt în competența noastră probabil în fiecare zi.
Am arătat atunci că noi, aceeiași oameni, controlăm dimineață cârnați și igienă, etichete de produse alimentare cu sute de aditivi, apoi dezvoltatorii imobiliari și contracte de telefonie și energie, mai târziu vulcanizări și mașini de spălat și, dacă mai avem timp, ne uităm și pe o reclamație pentru comerț online sau o anulare de călătorie la o companie aeriană. Ori o reclamație referitoare la un pachet de servicii turistice și condiții de cazare. Sau o reclamație pentru prețul de vânzare la lemnul de foc…dar doar dacă mai avem timp.
Mai nou verificăm ferme de pui și abatoare și ne dăm cu părerea despre salmonella.
Vă spuneam atunci că nu e normal să ni se ceară să știm tot.
Scriam acele rânduri în octombrie 2022 pentru că sperăm ca toți cei care au un cuvânt de spus să ni-l spună, în față, transparent.
Sperăm că toată lumea să înțeleagă că nu avem cum să le facem sau să le știm pe toate.
Și mai sperăm că Guvernul, politicienii, presa …să ceară fiecărei instituții să își respecte competențele și toți cei care sunt îndreptățiți să o facă, să se asigure că instituțiile competențe își îndeplinesc corespunzător atribuțiile.
Ceream noi atunci ca toată lumea să fie conștientă că efectuarea unor acte de control în lipsa competenței materiale este un lucru foarte grav care, cel puțin în opinia noastră, poate reprezenta un abuz.
Pentru toate cele pe care le-am arătat în octombrie 2022 și le-am amintit mai sus, am cerut atunci Secretariatului General al Guvernului și tuturor liderilor politici de la vremea respectivă să aducă la aceeași masă a discuțiilor toate instituțiile de control din subordinea Guvernului României și să clarifice, odată pentru totdeauna, cine și ce controlează.
Ne adresăm atunci, prin Scrisoare Deschisă, multor lideri politici, mass-media și unor asociații profesionale.
Aveam atunci speranța că ceva trebuia să se schimbe!
Ce s-a întâmplat?
NIMIC!!!
De câteva zile controlăm ferme de pui și ne dăm cu părerea despre salmonella.
Horia Constantinescu pleacă să candideze dar noi rămânem cu „mentorul” lui, directorul general ANPC Paul Anghel.
Paul Anghel este cel care a „orchestrat” acțiunea „puiul vopsit cu salmonella”.
Mărturie stau mesajele de pe grupul de whatsapp al șefilor ANPC unde marele director dictează.
Pentru că, evident, nici acest control nu s-a făcut pe baza vreunei circulare, adrese scrise sau tematici……..Nu!
Nici cel de la OMV de altfel.
Pe whatsapp, o ședința scurtă online. Cam atât!
Cu ce rezultate? Păi unele de imagine pentru ei, Paul Anghel și Horia Constantinescu, „salvatorii poporului român„. Pentru că ei, și doar ei ne bagă în spațiul Schengen. Și ne salvează și de salmonella. Și ne apară și de bănci.
Ei personal, nu ANPC.
Pentru că puiul nu e neapărat „vopsit” , iar „vopseaua” care e toxică dimineață nu mai e toxică seară. Iar salmonella nu e neapărat bau-bau.
Dar românii trebuie să știe că „salvatorii” lucrează.
În interesul cui?
O altă anatema pusă pe fermele din România și pe abatoarele lor.
Verificați pagină de facebook a ANPC și apoi paginile personale ale salvatorilor Paul Anghel și Horia Constantinescu și veți înțelege.
Reprezentanți ai ANSVSA au ieșit azi să spună că ANPC și Horia Constantinescu bat câmpii. Insistăm și noi acum, să nu îl uite pe Paul Anghel, Directorul General ANPC. Pentru că el vânează de ceva timp postul de președinte ANPC, iar surse credibile avansează numirea acestuia în scaunul mult dorit, deși noi îl sfătuim să se transfere la ANSVSA să le dea lecții. Aaaaa, dar nu poate, nu-i așa?
Pentru că acolo trebuie să fii medic veterinar.
Conducerea ANPC mustește de incompetența și de interese personale, financiare și/sau politice.
Sperăm că anchetă începută de DNA în octombrie 2022, când a fost percheziționat biroul salvatorului Paul Anghel, să se finalizeze cât mai rapid.
Pentru că noi știm cine și ce e Paul Anghel.
Până atunci….va spunem din nou!
Clarificați competențele în control.
Nu va mai mirați că oamenii nu au încredere în instituții dacă nu clarificați cine, ce și cum controlează și doar căutați vinovați când o tragedie se întâmplă.
O instituție puternică este o instituție cu legislație clară și eficientă, cu oameni bine pregătiți și cu un anumit grad de specializare în domenii de activitate, care lucrează pe proceduri clare fără ingerințe personale și fără implicarea, în niciun fel, a factorului politic.
ANPC este azi, de ceva timp, o instituție condusă haotic, cu comisari care fac control sub presiune și amenințări, care scriu acte de control după dictarea neasumată a șefului sau a șefului acestui șef.